У Републичком заводу за социјалну заштиту је 02. 12. 2021. године одржан супервизијски састанак са супервизорима из центара за социјални рад Источне Србије: Смедерево, Пожаревац, Зајечар, Бор и Смедеревска Паланка са укупно 10 учесника.
Супервизијско питање које је обрађено на овој сесији било је: Место, улога, интервенције супервизора у пракси у актуелним условима рада - Како да се преживи?
Закључци
- Прва тема која се отворила у сегменту подручја на којима се може интервенисати у покушају да се унапреди статус водитеља случаја, као и супервизора је питање дефиниције : „Шта је успешно одрађен посао“, па онда захтев да посао буде 100% успешно одрађен. Ово питање се активира и као параметар у раду самог водитељ, ЦСР, али и многих других актера у послу(задовољства корисника, суда, надлежних министарстава...), где повратне поруке непосредним извршиоцима посла нису једнозначне, често збуњујуће, а некад и са озбиљним поступцима(као пријаве против радника ЦСР, кривичне пријаве...).
Одговор на ову дилему група налази: у реалној и квалитетној процени потреба корисника, као и реалне процене ресурсима којима, као професионалац, располажем. Стварана партиципација корисника је, такође, моћно помоћно средство, јер она пре свега значи да је корисник добио могућност да у целини разуме своју ситуацију, из професионалног угла ЦСР, те да му се делегира одговорност за промену и унапређење своје ситуације. У том смислу, успешност у раду се не дефинише удовољавањем захтевима корисника по сваку цену, као и доста прецизним дефинисањем могућег простора промене, посебно када се ради о тешко сарадљивим корисницима. Онда се критеријум апсолутне успешности напушта, преузима критеријум довољно добре промене, а стручњак само зна зашто је само „оволика“ промена могућа и шта то значи за даља поступања.
- Стварна партиципација корисника захтева да јој се посвети време, заиста, јер она може да почива само на сарадничком односу који професионалац, пре свега осталог, гради са корисником. Али само у таквом односу са корисником, професионалац може да се сачува од хаотичности захтева за апсолутном успешношћу, да сачува сопствени интегритет, али и да сачува етичност, интегритет и достојанство струке.
- Исте поставке у дискусији о критеријуму успешности у раду са корисницима, стоје и за однос супервизор-супервизант. Свођење супервизије на потписивање докумената, немање времена да раде стварну супервизију по сваком предмету, да се посвете развоју компетенција супервизаната, као и постојање „недобровољних“ супервизаната, не треба да имају за ефекат обесмишљавање супервизора и супервизије, већ треба да резултује јасним порукама у односу на организацију посла у конкретном ЦСР, али и у ЦСР уопште, као и да резултује порукама о ефикасној супервизији у нашим условима уопште. А како? Непристајањем супервизора на „маскирање“ неодвијања супервизије, са свим аргументима, почев од најбаналнијег бележења у лист праћења чињеница о одсуству супервизије, због било ког разлога, па надаље, међусобним организовањем за континуирану подршку и самопомоћ, па до обраћања надлежним институцијама, без обзира на очекиване исходе.
- Када се ради о броју захтева и роковима за рад по сваком предмету, супервизори износе идеју о организовању рада по приоритетима и поштовање стандарда квалитета стручног рада. Ово, међутим, отвара питање одређивање параметара за дефинисање приоритета, а такође, и још више, однос управе према сигурном непоштовању рокова, које из тога следи. Не постоји спремност да се проблеми стварно виде и очитују, а пристаје се на исходе: неквалитетна услуга за корисника („што је брзо то је кусо“) и притиснут и исцрпљен запослени.
- У односу на проблем сталног „шалтања“ са рада на једној врсти проблема, на другу, у кратком року, без могућности припреме, како у послу водитеља, тако и у раду супервизора са њима, постоје решења у организацији и планирању посла тако да се ово превенира. Група препознаје тешкоће у овоме у природи самог посла, односно малом оперативном простору за поштовање плана рада(нови, хитни послови, неодложне интервенције, присуствовање суђењима...), али и да постоји недоследност у поштовању распореда и лако одустајање, односно дисциплина и самодисциплина (како код корисника, тако и код водитеља и супервизора, као и у њиховом међусобном односу и организацији рада)
- Група је дискутовала и још низ других питања:
- како супервизор са нерадницима, кад они не трпе никакве последице? И одговор: нерадници треба да су проблем и одговорност директора, супервизор само треба да јасно назначи директору да проблем постоји и да њему препусти решавање.
- Шта да ради супервизор када неки водитељи „имају право избора предмета на којима они хоће да раде“? И поново подсећање на линије дефинисања одговорности. Супервизор не треба да на себе преузима одговорност која припада руководиоцу. Процену некоректности, а поготову процену шта ће то значити за атмосферу у колективу у целини, супервизор треба да достави директору.
- Интрузија личних ставова ВС у непосредни рад са корисником је проблем који уочавају супервизори да се дешава, те да, као супервизори, немају увек вештине и знања да са тим раде. Додатна стицања вештина супервизора су неопходна, али и одлучнија спремност да са ВС на томе и раде.
- Карактеристике личности супервизора јесу од утицаја на процес и однос са супервизантом, те је порука супервизора о неопходности континуираног рада на себи и унапређењу компетенција за овај сложени и важан посао.
Саветници
Сњежана Јовић и
Милан Самарџија