U Republičkom zavodu za socijalnu zaštitu je 02. 12. 2021. godine održan supervizijski sastanak sa supervizorima iz centara za socijalni rad Istočne Srbije: Smederevo, Požarevac, Zaječar, Bor i Smederevska Palanka sa ukupno 10 učesnika.
Supervizijsko pitanje koje je obrađeno na ovoj sesiji bilo je: Mesto, uloga, intervencije supervizora u praksi u aktuelnim uslovima rada - Kako da se preživi?
Zaključci
- Prva tema koja se otvorila u segmentu područja na kojima se može intervenisati u pokušaju da se unapredi status voditelja slučaja, kao i supervizora je pitanje definicije : „Šta je uspešno odrađen posao“, pa onda zahtev da posao bude 100% uspešno odrađen. Ovo pitanje se aktivira i kao parametar u radu samog voditelj, CSR, ali i mnogih drugih aktera u poslu(zadovoljstva korisnika, suda, nadležnih ministarstava...), gde povratne poruke neposrednim izvršiocima posla nisu jednoznačne, često zbunjujuće, a nekad i sa ozbiljnim postupcima(kao prijave protiv radnika CSR, krivične prijave...).
Odgovor na ovu dilemu grupa nalazi: u realnoj i kvalitetnoj proceni potreba korisnika, kao i realne procene resursima kojima, kao profesionalac, raspolažem. Stvarana participacija korisnika je, takođe, moćno pomoćno sredstvo, jer ona pre svega znači da je korisnik dobio mogućnost da u celini razume svoju situaciju, iz profesionalnog ugla CSR, te da mu se delegira odgovornost za promenu i unapređenje svoje situacije. U tom smislu, uspešnost u radu se ne definiše udovoljavanjem zahtevima korisnika po svaku cenu, kao i dosta preciznim definisanjem mogućeg prostora promene, posebno kada se radi o teško saradljivim korisnicima. Onda se kriterijum apsolutne uspešnosti napušta, preuzima kriterijum dovoljno dobre promene, a stručnjak samo zna zašto je samo „ovolika“ promena moguća i šta to znači za dalja postupanja.
- Stvarna participacija korisnika zahteva da joj se posveti vreme, zaista, jer ona može da počiva samo na saradničkom odnosu koji profesionalac, pre svega ostalog, gradi sa korisnikom. Ali samo u takvom odnosu sa korisnikom, profesionalac može da se sačuva od haotičnosti zahteva za apsolutnom uspešnošću, da sačuva sopstveni integritet, ali i da sačuva etičnost, integritet i dostojanstvo struke.
- Iste postavke u diskusiji o kriterijumu uspešnosti u radu sa korisnicima, stoje i za odnos supervizor-supervizant. Svođenje supervizije na potpisivanje dokumenata, nemanje vremena da rade stvarnu superviziju po svakom predmetu, da se posvete razvoju kompetencija supervizanata, kao i postojanje „nedobrovoljnih“ supervizanata, ne treba da imaju za efekat obesmišljavanje supervizora i supervizije, već treba da rezultuje jasnim porukama u odnosu na organizaciju posla u konkretnom CSR, ali i u CSR uopšte, kao i da rezultuje porukama o efikasnoj superviziji u našim uslovima uopšte. A kako? Nepristajanjem supervizora na „maskiranje“ neodvijanja supervizije, sa svim argumentima, počev od najbanalnijeg beleženja u list praćenja činjenica o odsustvu supervizije, zbog bilo kog razloga, pa nadalje, međusobnim organizovanjem za kontinuiranu podršku i samopomoć, pa do obraćanja nadležnim institucijama, bez obzira na očekivane ishode.
- Kada se radi o broju zahteva i rokovima za rad po svakom predmetu, supervizori iznose ideju o organizovanju rada po prioritetima i poštovanje standarda kvaliteta stručnog rada. Ovo, međutim, otvara pitanje određivanje parametara za definisanje prioriteta, a takođe, i još više, odnos uprave prema sigurnom nepoštovanju rokova, koje iz toga sledi. Ne postoji spremnost da se problemi stvarno vide i očituju, a pristaje se na ishode: nekvalitetna usluga za korisnika („što je brzo to je kuso“) i pritisnut i iscrpljen zaposleni.
- U odnosu na problem stalnog „šaltanja“ sa rada na jednoj vrsti problema, na drugu, u kratkom roku, bez mogućnosti pripreme, kako u poslu voditelja, tako i u radu supervizora sa njima, postoje rešenja u organizaciji i planiranju posla tako da se ovo prevenira. Grupa prepoznaje teškoće u ovome u prirodi samog posla, odnosno malom operativnom prostoru za poštovanje plana rada(novi, hitni poslovi, neodložne intervencije, prisustvovanje suđenjima...), ali i da postoji nedoslednost u poštovanju rasporeda i lako odustajanje, odnosno disciplina i samodisciplina (kako kod korisnika, tako i kod voditelja i supervizora, kao i u njihovom međusobnom odnosu i organizaciji rada)
- Grupa je diskutovala i još niz drugih pitanja:
- kako supervizor sa neradnicima, kad oni ne trpe nikakve posledice? I odgovor: neradnici treba da su problem i odgovornost direktora, supervizor samo treba da jasno naznači direktoru da problem postoji i da njemu prepusti rešavanje.
- Šta da radi supervizor kada neki voditelji „imaju pravo izbora predmeta na kojima oni hoće da rade“? I ponovo podsećanje na linije definisanja odgovornosti. Supervizor ne treba da na sebe preuzima odgovornost koja pripada rukovodiocu. Procenu nekorektnosti, a pogotovu procenu šta će to značiti za atmosferu u kolektivu u celini, supervizor treba da dostavi direktoru.
- Intruzija ličnih stavova VS u neposredni rad sa korisnikom je problem koji uočavaju supervizori da se dešava, te da, kao supervizori, nemaju uvek veštine i znanja da sa tim rade. Dodatna sticanja veština supervizora su neophodna, ali i odlučnija spremnost da sa VS na tome i rade.
- Karakteristike ličnosti supervizora jesu od uticaja na proces i odnos sa supervizantom, te je poruka supervizora o neophodnosti kontinuiranog rada na sebi i unapređenju kompetencija za ovaj složeni i važan posao.
Savetnici
Snježana Jović i
Milan Samardžija