Supervizijska podrška za CSR iz grupe Beograd 2 - oktobar 2022.

  utorak, 18. oktobar 2022.

U Republičkom zavodu za socijalnu zaštitu održan je, okviru eksterne grupne supervizije, 13.10.2023. supervizijski sastanak sa supervizorima i voditeljima slučaja grupe centara za socijalni rad Beograd 2.

Supervizijsko pitanje koje je obrađeno na ovoj sesiji u okviru teme post-institucionalna zaštita odraslog, teško saradljivog korisnika bilo je: Na koji način realizovati smeštaj korisnika s obzirom na ambivalentnost u odnosu na zbrinjavanje, jer je već jednom bio u domu?

Problemi na koje su nailazili stručnjaci su: nesaradljivost korisnika, neprimereno ponašanje prema stručnim radnicima centra, postojanje opravdanosti i svrhe starateljske zaštite, koja vrsta ustanove može odgovoriti na kompleksne zahteve zbrinjavanja ovakvog korisnika i koje dalje mere preduzimati u slučaju nemogućnosti zbrinjavanja u ustanovu socijalne zaštite?

Diskusija, na ovoj superviziji se vodila oko sledećih ključnih tačaka:

  • Korisnik na smeštaju, saradnja sa članovima porodice, kontakt sa ustanovom za smeštaj, Cilj saradnje, Tim...? Informisanost korisnika;
  • Priprema, blagovremenost i značaj stvaranja saradničkog odnosa sa korisnikom na samom početku (pokušaj izbegavanje puta kojim se teže ide)
  • Procena, nedobrovoljni korisnik, priroda ponašanja korisnika, pokretači takvog ponašanja,  usmerenost ka cilju, koga uključiti u izradu plana zaštite?
  • Dinamika i sadržaj plana; Porodična konferencija (?) Mogući ishodi?
  • Rezervni plan;
  • Postupak prepoznavanja potreba i poštovanje koncepta ljudskih prava;

Početna diskusija u grupi, bila je u pravcu pokretanja postupka za ocenu poslovne sposobnosti sa očekivanim ishodom lišenja.

 

Zaključak

Zasnivanje saradničkog odnosa na samom početku, informisani pristanak (kojim je i smešten u privatni dom,) prvi je korak u radu sa korisnikom i u značajnoj meri olakšava sve kasnije intervencije i celokupan rad sa korisnikom.

Za uspešnu reintegraciju važno je napraviti plan reintegracije, ili plan povratka, zajedno sa korisnikom i ustanovom u kojoj boravi, plan u kome će biti sagledani svi potrebni uslovi za prihvat, relacije među članovima porodice, rizici i snage, kao i resursi i kapaciteti svih važnih osoba za korisnika - kvalitetna ponovna procena.

Starateljska zaštita, u ovom trenutku, i opravdanost takvog pristupa u svetlu poštovanja koncepta ljudskih prava, postojećeg trenda u ovim postupcima za ocenu poslovne sposobnosti, nalaza i mišljenja lekara ne bi rezultirala lišenjem, a i pitanje je šta bi se korisno  dobilo time.

Ovde je reč o nedobrovoljnom, teško saradljivom korisniku.

U radu sa ovim korisnicima, pored prepoznavanja prirode ovakvih ponašanja, onoga što ga čini teškim, treba detektovati i pokretače ovakvog ponašanja, odnosno koja to potreba“ radi“ kod korisnika  i čije nezadovoljenje ga čini takvim, teškim i nesaradljivim.

Na nama stručnjacima je da prepoznamo pokretače takvog ponašanja, prirodu samog korisnika, dominirajuće tendencije (kakav je on) i iz ugla korisnika, iz njegove perspektive, tj. potrebe koju smo prepoznali, zajedno sa njim, radimo na pozitivnoj promeni koristeći naša stručna znanja i veštine.

Ne treba smetnuti s uma ni da neki korisnici mogu ostati trajno u recidivu.