Republički zavod za socijalnu zaštitu
Terazije 34, 11000 Beograd, Republika Srbija
Reon: 017, PAK: 103209
Dana 27. 05. 2024 godine u zgradi opštine u Bojniku održan je okrugli sto na temu: Izazovi koji proističu iz različitih uloga stručnih radnika CSRa u zaštiti dece – paralelno, odn. naizmenično sprovođenje korektivnih i represivnih mera sa pozitivnim motivisanjem, edukovanjem i podržavanjem roditelja
Učesnici: supervizori centara za socijalni rad grupe Južna Srbija - mali centri. Prisustvovali su supervizori sledećih CSR: Dimitrovgrad, Bela Palanka, Lebane, Medveđa, Žitorađa, Surdulica, Blace, Bosilegrad, Doljevac i Bojnik koji je bio i organizator ovog skupa. Ukupno je bilo 12 supervizora.
Konkretna pitanja supervizora organizatora skupa su bila: Da li u situacijama kada se Centar javlja u ulogama kada podnosi krivične prijave (npr. kod otuđenja ili nasilja u porodici), lica protiv kojih podnosimo tužbe, trajno gubimo kao korisnike/ saradnike? Koji su mehanizmi da se roditelji/ odgajatelji kao u ovoj situaciji, privole na saradnju u cilju realnog sagledavanja stanja i potreba deteta i roditeljskih kapaciteta i procene najboljeg interesa deteta ?
U edukativnom delu radionice podsetili smo se veština vođenja slučaja i raznovrsnih funkcija CSRa koje ponekad otežavajuće utiču na komunikaciju sa korisnicima. Zaključci koji se odnose na postavljena supervizijska pitanja su da je uspostavljanje radnog saveza sa korisnicima preduslov dobre komunikacije koja doprinosi i povoljnijim ishodima. U cilju uspostavljanja radnog saveza korisno je podsećati se potrebnih veština – verbalnih i neverbalnih kao i njihovo konstantno razvijanje. Profesionalac prati ove znake istovremeno kod korisnika i kod sebe, kako bi stekao uvid u sopstvene slabosti i tako ih kontrolisao. U tome nam pomažu i timski rad, supervizija – eksterna i interna. U uspostavljanju i održavanju komunikacije sa korisnicima i nastojanju da ostvarimo pozitivne promene potrebno je da proverimo i koristimo sve raspoložive resurse: članove šire porodice, prijatelje, nastavno osoblje i PP službe škole, druge CSR (po potrebi), savetovališta, domove zdravlja i specijalističke zdravstvene službe. Ne treba se ustručavati da od suda i tužilaštva ponavljano tražimo informacije o ishodu ili fazi postupka koji se vodi ako je to važno za planiranje daljeg rada sa porodicom. Korisno je tom prilikom uspostaviti i telefonske kontakte i objasniti situaciju.
Postoje korisnici sa kojima uz sve veštine komunikacije i sve raspoložive resurse ne možemo da ostvarimo potrebnu saradnju. Tada, obzirom da su nam interesi deteta u fokusu, preduzimamo mere za koje smo ovlašćeni. U uspostavljanju kontakta sa roditeljem tako se može planirati pred grupom za koordinaciju i saradnju u tužilaštvu koji će zbog sumnje na zanemarivanje i zlostavljanje uspostaviti kontakt i uputiti korisnika na CSR. Obzirom da je dotaknuto i pitanje saradnje sa drugim institucijama (npr. odbijanje DZ da dostavi izveštaj o detetu bez saglasnosti roditelja) važno je insistirati na traženom izveštaju pozivajući se na postojeću prijavu za nasilje u porodici i obavezujuće protokole u tom smislu.
Rad ove grupe se uobičajeno odvija u prijatnoj i podsticajnoj atmosferi. Postoji kohezija grupe, otvoren odnos, kritičan i samokritičan pristup učesnika uz spremnost na pružanje podrške i pomoći, što značajno doprinosi korisnosti ovih skupova.
Terazije 34, 11000 Beograd, Republika Srbija
Reon: 017, PAK: 103209
©2024 Republički zavod za socijalnu zaštitu